PERUSHAMMAS-
HOITO

Yleishammaslääkäreidemme palveluihin kuuluvat kaikki perushammashoitoon oleellisesti liittyvät palvelut:

• Säännölliset hammastarkastukset ja ennaltaehkäisevä hoito
  • Iensairauksien tutkimukset ja hoito
  • Hammaskiven poistot
  • Purennan hoito
  • Paikkaushoito
  • Juurihoidot
  • Hampaan poisto
  • Röntgentutkimukset
  • Laajemmat tutkimukset sekä tarvittaessa lähetteet erikoishammashoitoon

SÄÄNNÖLLISET HAMMASTARKASTUKSET JA ENNALTAEHKÄISEVÄ HOITO

Yleishammaslääkäreidemme tekemään tarkastukseen kuuluvat limakalvojen, ikenien, kielen, hampaiden, leukanivelien ja purennan tarkistus sekä tarvittaessa myös röntgenkuvien otto. Laadimme asiakkaillemme yksilölliset kotihoito-ohjeet ja jaamme tietoa suun terveyteen liittyen. Hammastarkastuksen pohjalta suunnitellaan myös mahdolliset jatkohoidon toimenpiteet, kuten paikkaus- ja juurihoidot.

Tärkeää suun terveyden kannalta on myös yksilöllinen hoitoon kutsu yksilöllisin kutsuvälein. Muistutamme määräaikaistarkastuksen ajankohdasta potilaan niin halutessa. Yleensä hammaslääkärin tekemä tarkastus on hyvä tehdä kahden vuoden välein.

Säännöllinen luottamukseen pohjautuva hoitosuhde on paras keinoa vaalia suun terveyttä, jolla on suora yhteys ihmisen yleisterveyteen.

IENSAIRAUKSIEN TUTKIMUKSET JA HOITO

Merkittävimpiin iensairauksiin kuuluvat ientulehdus eli gingiviitti sekä kiinnityskudossairaus eli parodontiitti, joka tuhoaa hammasta leukaluuhun kiinnittävää kiinnityskudosta.

Iensairauksien yleisin syy on plakki (ohut bakteeripeite), jota muodostuu säännöllisesti hampaan pinnalle. Plakin bakteerit saattavat poistamattomana (mm. hampaiden tehoton harjaus tai harjaamatta jättäminen) ärsyttää ikeniä aiheuttaen ientulehduksen. Plakki voi kovettua vaikeasti poistettavaksi hammaskiveksi vaikeuttaen hampaiden ja ikenien puhdistusta entisestään. Hammaskiven voi poistaa vain joko suuhygienisti tai hammaslääkäri.

Muita iensairauksille altistavia tekijöitä: huono suuhygieia, vastustuskykyä heikentävät lääkkeet, virusinfektiot, hoitamaton diabetes, liiallinen alkoholinkäyttö, tupakointi ja raskaudesta johtuvat hormonimuutokset.

Hoitamaton iensairaus on ongelma myös yleisterveydelle ja saattaa jäädä monelta huomaamatta, joten siksi hampaiden säännöllinen hammaslääkärin suorittama tarkastus ja hoito ovat tärkeitä.

Ientulehduksen oireet

Mm. vertavuotavat ja turvonneet ikenet (ikenien ei kuulu vuotaa verta harjatessa tai langatessa), ikenien turvotus, vetäytyminen ja punoitus, pahanhajuinen hengitys eli halitoosi. Hoitamattomana ientulehdus saattaa kehittyä kiinnityskudossairaudeksi eli parodontiitiksi. Vakavimmillaan parodontiitti voi johtaa hampaiden liikkuvuuden lisääntymiseen ja lopulta niiden menetykseen.

Iensairauksien ehkäisy

• Säännölliset hammastarkastukset ja –puhdistukset
  • Hampaiden harjaaminen fluorihammastahnalla ja sähköhammasharjalla tai pehmeällä manuaalihammasharjalla kaksi kertaa päivässä
  • Hammasvälien puhdistus vähintään kerran päivässä jollakin omaan suuhun sopivalla hammasvälien puhdistukseen tarkoitetulla välineellä, kuten hammaslangalla, lankaimella, kolmionmallisella hammastikulla tai hammasväliharjalla
  • Sopivan suuveden käyttö muun puhdistuksen ohella
  • Terveelliset elämäntavat ja ravinto: mm. säännöllinen ateriarytmi, vesi janojuomana, suosi runsasta pureskelua vaativia ruokia, kiinnitä huomioita sokerien laatuun ja määrään, vähennä alkoholia, ksylitolivalmisteiden (mm. purkat ja pastillit) säännöllinen käyttö aterioinnin päätteeksi
  • Tupakoinnin lopettaminen. Tupakointi supistaa voimakkaasti verisuonia, jolloin tulehduksen merkit ikenissä saattavat peittyä, se heikentää suun puolustussolujen toimintaa ja vähentää suuta huuhtelevan syljen erittymistä.

Iensairauksien hoito

Parodontiitissa on kyse suun kroonisesta bakteeritulehduksesta. Hoitamaton parodontiitti ylläpitää elimistön tulehdustilaa ja lisää riskiä sydän- ja verisuonitauteihin sekä vaikeuttaa diabeteksen hoitamista.

Parodontiitin hoidon kulmakiviä ovat potilaan sitoutuminen tehokkaaseen kotihoitoon, mahdolliset elämäntapa- ja ravintomuutokset sekä tiivis yhteistyö hammaslääkärin, suuhygienistin ja kiinnityskudossairauksiin erikoistuneen hammaslääkärin kanssa.

– Hammaslääkäri ja suuhygienisti tekevät suun puhdistusta ja hammaskiven poistoa

– Hammaslääkäri ottaa tarvittaessa bakteeriviljelynäytteen sekä puhdistaa syvemmät ientaskut ja hampaiden kolot

– Kiinnityskudossairauksiin erikoistunut hammaslääkäri voi suorittaa myös ienleikkauksia

HAMMASKIVEN POISTOT

Vastaanotollamme hammaskiven poistoja tekevät yleishammaslääkärit ja suuhygienistit. Käytössämme ovat sekä ultraäänilaitteisto että käsi-instrumentit. Käsi-instrumenteilla hammaskiven poisto tapahtuu hammaspintoja rapsuttelemalla. Ultraäänipoisto perustuu laitteen kärjen värähtelyn ja vesisuihkun hammaskivä sekä värjäymiä irrottavaan vaikutukseen.  Puudutamme ikenet tarvittaessa.

Hammaskivi on kovettunutta bakteeriplakkia, joka ei irtoa hampaiden harjauksen yhteydessä. Ainoastaan hammaslääkäri tai suuhygienisti voi poistaa hammaskiven kokonaan, koska osa siitä on usein tiukasti hampaiden väleissä ja ikenen alla. Hammaskiven syntymistä voi ennaltaehkäistä tehokkaalla kotihoidolla, eritoten hampaiden säännöllisellä harjauksella kahdesti päivässä sekä hammasvälien puhdistuksella vähintään kerran päivässä esimerkiksi hammasvälilangalla tai -harjalla. Bakteeripeitteiden ja hammaskiven poistolla pyritään ehkäisemään iensairauksien muodostumista (ks. yllä).

Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä. Muodostumiseen vaikuttaa mm. syljen koostumus ja määrä, ravinto, elämäntavat sekä kotihoitotottumukset.

PURENNAN HOITO

Lue lisää purentaongelmien hoidosta vastaanotollamme osoitteessa: http://www.providental.fi/fi/purentaongelmat

PAIKKAUSHOITO

Paikkaushoidot voimme toteuttaa esteettisillä hampaan värisillä yhdistelmämuovitäytteillä. Lisäksi valmistutamme potilaillemme laadukkaita ja kestäviä keraamisia posliinipaikkoja sekä kultaisia paikkoja.

Yleisin syy hampaan paikkaamiseen on kariesvaurio, joka on edennyt hammaskiilteen läpi syvemmälle hammasluuhun ja jonka pysäyttäminen parantamalla suuhygieniaa, ravintotottumuksia ja fluorin käyttöä ei ole enää mahdollista. Paikattaessa reikiintynyt, eli karioitunut, hammaskudos poistetaan ja korvataan jollakin täyteaineella (paikalla), yleisimmin yhdistelmämuovilla, keraamisella paikalla, kullalla, amalgaamilla tai lasi-ionomeerillä. Myös hampaiden kulumat, lohkeamat ja esteettiset syyt (hampaan värin muuttaminen) voivat olla syynä hampaiden paikkaukseen.

Keraamisten ja kultatäytteiden valmistamiseen tarvitaan useampia hoitokäyntejä (paikat valmistaa erikseen laboratorio). Muilla materiaaleilla paikattaessa vaaditaan hoitokertoja tavallisesti vain yksi. Keraamisesta massasta valmistetut täytteet ovat hampaan värisiä ja erityisen kestäviä ratkaisuja. Kulta on kallis, mutta kestävä paikkamateriaali, joka ei murene, liukene tai lohkeile.

JUURIHOIDOT

Vastaanotollamme kokeneet hammaslääkärit tekevät juurihoitoja laadukkaalla ja luotettavalla välineistöllä.

Hampaan ytimen eli pulpan tulehduksen (pulpiitin) yleisin syy on hoitamaton ja siten pitkälle hampaan sisimpiin kudoksiin edennyt reikä eli karies. Myös hampaaseen kohdistunut kova isku, lohkeama, liiallinen purentarasitus tai ytimeen levinnyt kiinnityskudossairaus saattavat aiheuttaa pulpan ärtymisen ja tulehtumisen. Oireettomana levinnyt ja myöhään huomattu hammasytimen tulehdus saattaa levitä hammasta ympäröivään leukaluuhun.

Juurihoidon tarve todennetaan yleensä röntgentutkimuksella.

Hammasytimen tulehduksen voi yleensä hoitaa juurihoidolla, johon tyypillisesti vaaditaan useampia hoitokertoja. Toimenpiteessä tulehtunut ydin (sis. sidekudosta, hampaan hermokudoksen, verisuonia) poistetaan mekaanisesti poraamalla aukko kruunun läpi, juurikanavat desinfioidaan ja hoidetaan lääkeaineella. Lääkitsemisen jälkeen paikataan hammas pehmeällä väliaikaisella paikka-aineella 1-3 viikoksi. Seuraavalla käynnillä juurikanaontelot täytetään ja hammas paikataan lopullisella paikka-aineella tai kruunutetaan.

Juurihoidon ei tule koskaan aiheuttaa kipua, joten puudutamme tarvittaessa.

Hammasytimen tulehduksen oireet

• Hammassärky
  • Tulehduksen alkuvaiheessa sykkivä kipu, jota kylmä pahentaa
  • Tulehduksen pahentuessa voimakas ja säteilevä särky, jota kuuma pahentaa
  • Muut yleisoireet, kuten kuumeilu
  • Joskus lähes oireeton

Maitohampaan pulpan tulehdus hoidetaan joko osittaisella juurihoidolla tai poistolla.

HAMPAAN POISTOT

Kokeneet hammaslääkärimme tekevät hampaiden poistoja kivuttomasti luotettavalla ja laadukkaalla välineistöllä. Myös vaativat hampaiden/viisaudenhampaiden poistot kuuluvat erikoisosaamiseemme.

Hampaan poiston yleisimpiä syitä ovat pitkälle edennyt reikiintyminen (aiheuttaen esim. hampaan ytimen tulehduksen), vaikea kiinnityskudoksen tulehdus (parodontiitti), oikomishoito tai osittain puhkeamatta jäänyt viisaudenhammas. Huonokuntoisten hampaiden poisto saattaa olla aiheellista myös ennen suuria leikkauksia tai tiettyjen lääkehoitojen aloittamista (mm. pään ja kaulan alueen sädehoidot).

Hammas poistetaan joko tavanomaisesti yksinkertaisin käsi-instrumentein tai leikkauksellisesti.

Lue lisää leikkauksellisista hampaiden/viisaudenhampaiden poistoista vastaanotollamme osoitteessa http://www.providental.fi/fi/suukirurgia/

Hampaan poiston jälkeiset ohjeet

• Pure hampaan päälle asetettua harsotaitosta n. 15 min ajan, jolloin verihyytymä pääsee syntymään poistohaavaan.
  • 2 h poiston jälkeen: älä laita suuhun mitään, älä tupakoi, älä koskettele haavaa
  • Puudutusaineen vaikutuksen lakattua (n. 2-3h):

– Jos haavasta tihkuu verta suuhun, laita puhdas harsotaitos haavan päälle ja pure siä n. 15 min. VÄltä sylkemistä sekä  imuliikkeitä sillä nämä saattavat irrottaa hyytymän

– Jos poistohaava kipuilee, käytä hammaslääkärin suosittelemaa särkylääkettä ohjeen mukaan.

• Jos poistohaavan alue kipeytyy 2-3 päivän kuluttua toimenpiteestä, haava ei ole parantunut normaalisti. Ota yhteys hammaslääkäriin.

RÖNTGENTUTKIMUKSET

Hammaslääkärimme ottavat tarvittaessa röntgenkuvia. Käytössämme on digitaalinen kuvantamisjärjestelmä, jonka avulla suun sisältä otettuja pikkukuvia on mahdollista katsoa heti röntgentutkimuksen jälkeen. Kuvia otetaan esimerkiksi määräaikaistarkastuksen yhteydessä tai juurihoidon seurantaa varten.

Tarvittaessa lähetämme potilaan koko leuan panoraamakuvaukseen, eli ns. optg tai ortopantomokuvaus, esimerkiksi ennen vaativien hampaiden poistotoimenpiteen, oikomishoidon tai implanttileikkauksen suunnittelua tai aloittamista sekä iensairauksien ja leukanivelvaivojen hoidoissa. Myös lähete TT-kuvaan on mahdollinen.

Vastaanotollamme otettavista pikkukuvista näemme tarvittaessa hampaiden väleissä lymyilevät kariespesäkkeet sekä mahdolliset halkeamat sekä juuren ytimen tulehdukset.

Hampaiston panoraamakuvaus on hyvä ja kattava väline hampaiston ja leukojen yleisen terveydentilan kartoittamiseen antaen lisätietoja leukojen luurakenteista, leukanivelistä sekä poskionteloista.