purenta-
ongelmat

Meiltä saat myös apua purentavaivoihisi. Ne voivat olla esimerkiksi päänsärky, niska-hartiaseudun kipu, kivun tunne hampaissa/hampaassa, kasvojen alueen särky sekä leuan tai leukanivelten kipu. Myös korvien seudussa olevat vaivat saattavat joskus osoittautua leukanivelestä johtuviksi.

BRUKSISMI

Bruksismillatarkoitetaan joko unen aikaista tai valveilla tapahtuvaa tahdosta riippumatonta hampaiden nopeajaksoista kiristelyä ja hidasliikkeistä narskutusta.

Bruksismion lievänä hyvin yleistä, ja ajoittaisena sitä ilmenee suurimmalla osalla aikuisista ja nuorista. Stressi, runsas tupakointi tai alkoholin käyttö voivat lisätä bruksismia. Voimakas ja usein ilmenevä bruksismi voi vaurioittaa hampaita ja niiden kiillettä tai aiheuttaa erilaisia suun seudun kiputiloja, suun limakalvon haavaumia, korvakipua, tinnitusta tai päänsärkyä.

Mahdolliset oireet

• Hampaiden narskuttelu, joka voi herättäää nukkuvan toverisi
  • Madaltuneet, lohkeilleet, halkeilleet tai heiluvat hampaat
  • Kulunut hammaskiille
  • Hammassärky ja yliherkkyys, vihlonta
  • Väsyneet/jäykät purentalihakset, tai jumiutunut leuka, joka ei avaudu kunnolla
  • Leuan, kaula tai kasvon alueen kivut ja ärtyneisyys
  • Kipu, joka tuntuu korvakipuna, tinnitus
  • Purentajäljet poskien sisäpinnoilla
  • Heräily kesken unien

Syyt

Bruksismin syntyperiä ei tunneta tarkkaan, mutta sen voidaan ajatella olevan yhdistelmä fyysisisiä, psykologisia ja perinnällisiä seikkoja. Tunne-elämän ajatellaan vaikuttavan bruksismin syntyyn. Hermostuneisuus, stressi, vihan tunteet, turhautuneisuus jne. saattavat olla oireiden taustalla.

Riskitekijä

Stressi, vihan tunteet, turhautuneisuus
Ikä: Yleinen nuorilla ja aikuisilla.
Luonteenpiirteet: esim. aggressiivisuus, kilpailuhenkisyys ja hyperaktiivisuus.
Lääkitykset ja muut aineet: jotkin masennuslääkkeet, tupakointi, kofeiinipitoiset juomat tai alkoholi, huumeet
Perheenjäsenen bruksismi
Muut sairaudet: jotkin mielenterveyden ongelmat, Parkinsonin tauti, dementia, epilepsia, uniapnea, ADHD

Kalevankatu 4 A, Helsinki